Η ανατολίτικη τέχνη του ΟΗΕ

 


Το σκοτεινό ανατολίτικο τερατούργημα της  "τέχνης" του ΟΗΕ κοσμεί τον τοίχο του συμβουλίου ασφαλείας  από τον  θεοσοφιστή Νορβηγό καλλιτέχνη Per Krohg με τις υποδείξεις και οδηγίες του πρώτου γραμματέα του Trygve Lie.  Από τα χειρότερα που έχουν κυκλοφορήσει τον  20ο αιώνα 
Δείξε μου την τέχνη σου να σου πω  ποιος είσαι και τι είσαι.....


Το Untitled (Mural for Peace)(Mural for Peace) , κοινώς γνωστό ως τοιχογραφία του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών , είναι μια ελαιογραφία του Νορβηγού καλλιτέχνη Per Krohg που εκτίθεται στα κεντρικά γραφεία των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη από τις 22 Αυγούστου 1952. Η τοιχογραφία,  βρίσκεται στον ανατολικό τοίχο της αίθουσας του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών , διαθέτει μια κεντρική εικόνα ενός ανερχόμενου Φοίνικα που περιβάλλεται από εικόνες πολέμου και δυσαρμονίας, κοντά στο κάτω μέρος της τοιχογραφίας και πιο ήρεμες εικόνες στην κορυφή. 

Η τοιχογραφία συνόδευσε τις ανακαινίσεις στο Συμβούλιο Ασφαλείας από τον Νορβηγό αρχιτέκτονα Arnstein Arneberg και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά δημόσια στις 4 Απριλίου 1952.  Παραγγέλθηκε από τη νορβηγική κυβέρνηση ως δώρο από τη Νορβηγία στα Ηνωμένα Έθνη. 

Το 2013, ο υπουργός Εξωτερικών της Νορβηγίας Espen Barth Eide δήλωσε ότι η φιλοδοξία του Krohg «ήταν να δώσει στα Ηνωμένα Έθνη ένα επιμελητήριο που θα μπορούσε να εμπνεύσει όσους εργάζονται σε αυτό να εκτελέσουν τον πυρήνα της εντολής των Ηνωμένων Εθνών». 

Η τοιχογραφία του Krohg έχει αντιμετωπιστεί με διαμάχες. Κάποιοι, όπως οι Los Angeles Times , το χαρακτήρισαν «ευφάνταστο», ενώ το BBC το περιέγραψε ως «τη χειρότερη τοιχογραφία του κόσμου, στην οποία κάθισα και ατενίζω για πολλές μπερδεμένες ώρες»

Το έργο τέχνης του Krohg αποτελείται από οκτώ κύρια στοιχεία, ένα μεγάλο κάτω πεδίο και επτά ξεχωριστά πλαίσια με πλαίσιο. Αυτά τα πάνελ συνδυάζονται για να εμφανίσουν μια εικονογραφημένη ιστορία που μπορεί να διαβαστεί ως οριζόντια και κάθετη ιστορία.

Κάτω πεδίο 

Στο κάτω πεδίο, ο Krohg χρησιμοποίησε καφέ και κόκκινους τόνους για να απεικονίσει έναν κουλουριασμένο δράκο να κρατά ένα σπαθί στο στόμα του καθώς προσπαθεί να το βγάλει από το σώμα του. Πάνω από τον δράκο ο Krohg έχει ζωγραφίσει μια γέφυρα και έναν κεκλιμένο λόφο στον οποίο οι άνθρωποι σκαρφαλώνουν προς ένα πιο φωτεινό πεδίο από πάνω. Αυτοί οι άντρες, οι γυναίκες και τα παιδιά κινούνται από κάθε πλευρά του επικλινούς λόφου για να συναντηθούν στη μέση όπου στέκεται ένας λευκός Φοίνικας με τα φτερά του ανοιχτά. Ο Krohg ήθελε να παρουσιάσει μια εικόνα του μελλοντικού κόσμου στον οποίο τα Ηνωμένα Έθνη θα έσωζαν τον κόσμο, όπως σύμφωνα με τη χριστιανική του πίστη, ο Ιησούς Χριστός έσωσε τον κόσμο.  Αυτό αποδεικνύεται μέσω της χρήσης ενός πλαισίου χριστιανικής εικονολογίας όπου έχει αντικαταστήσει τον Χριστό με έναν ανερχόμενο Φοίνικα. 

Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη, το κάτω πεδίο της τοιχογραφίας «αντιπροσωπεύει τις προσπάθειες του ανθρώπου να βγει από ένα σκοτεινό παρελθόν πολέμου και σκλαβιάς σε μια καλύτερη ζωή και ένα μέλλον που φωτίζεται από την επιστήμη και τις τέχνες».  Στη δεξιά πλευρά του κάτω χωραφιού, ο Krohg έχει δημιουργήσει μια εικόνα τριών δεσμευμένων ανδρών που αγκαλιάζονται από τις ανθρώπινες φιγούρες στο παραπάνω πλαίσιο. Στην αριστερή πλευρά μια γυναικεία φιγούρα σκαρφαλώνει σε ένα σχοινί που κινείται επίσης προς ένα πιο φωτεινό πλαίσιο πάνω. Και οι δύο εικόνες στη δεξιά και στην αριστερή πλευρά απεικονίζουν «πολλαπλές σκηνές ανθρώπινης πάλης με τη ζωή και τον θάνατο».

Σε όλη την τοιχογραφία, ο Krohg έχει συνδυάσει στοιχεία από διαφορετικές χριστιανικές πηγές. Εμπνευσμένος από μια εικόνα του Χριστού που αναδύεται από την Καθολική παράδοση, ο Krohg δημιούργησε μια εικόνα ενός ανερχόμενου λευκού Phoenix, κάνοντας την τοιχογραφία να είναι εύχρηστη στο παγκόσμιο κοινό.  Περαιτέρω αναφορές γίνονται στην Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία μέσω της χρήσης ενός κεντρικού πάνελ σε σχήμα αμυγδάλου που ονομάζεται μαντόρλα , το οποίο παραδοσιακά εμφανίζει ιερές εικόνες

Διαμάχη 

Αρκετοί ακαδημαϊκοί αμφισβήτησαν την ουδετερότητα της τοιχογραφίας, ιδιαίτερα τον προβληματισμό της για τη Νορβηγία. Σε ένα άρθρο για τη γερμανική επιθεώρηση για τα Ηνωμένα Έθνη , η Maria Sandvik έθεσε το ερώτημα εάν ο Νορβηγός Γενικός Γραμματέας Trygve Lie και ο επικεφαλής αρχιτέκτονας Arnstein Arneberg πίεσαν τον Krohg να ζωγραφίσει το έργο τέχνης σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. 

 Η Ingeborg Glambek γράφει ότι «είναι προφανές ότι ο πρώτος Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, ο Trygve Lie της Νορβηγίας είχε επιρροή όταν ελήφθη η απόφαση». 

Ο επικεφαλής αρχιτέκτονας του Επιμελητηρίου Ασφαλείας, Arneberg, είπε ότι στο ρόλο του ως γενικός γραμματέας, ο Trygve Lie άσκησε σημαντική εξουσία διασφαλίζοντας ότι "ο πίνακας του Krohg κρεμόταν στην αίθουσα του συμβουλίου."  Αυτή η διαμάχη έχει περιπλέξει από την έλλειψη σαφήνειας σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η Νορβηγία και το Arneburg χρηματοδότησαν τη δημιουργία του έργου τέχνης του Krohg. 

Μια άλλη διαμάχη αναπτύχθηκε γύρω από το σκιαγραφημένο σχέδιο της τοιχογραφίας από τον Per Krohg, όταν παρουσιάστηκε σε μια ειδική ομάδα της Ομάδας Τέχνης των Ηνωμένων Εθνών. Αυτή η επιτροπή ήταν υπεύθυνη για την αξιολόγηση όλων των προτάσεων τέχνης για το Συμβούλιο Ασφαλείας. Το πάνελ αρχικά δεν αποδέχτηκε την καλλιτεχνική ιδέα του Krohg, επικαλούμενη τις ανησυχίες ότι η πολυπλοκότητα του έργου τέχνης μπορεί να αποσπάσει την προσοχή των συνέδρων και να τους προκαλέσει απώλεια συγκέντρωσης. 

 Σε απάντηση, ο επικεφαλής αρχιτέκτονας, Arneburg, απέρριψε την άποψη του Art Panel, τονίζοντας ότι "ο πίνακας ήταν πολύ σημαντικός για την επίδραση που θα είχε το δωμάτιο ως παράθυρο στη νορβηγική κουλτούρα και τέχνη." Στις 7 Ιανουαρίου 1950, ένα βασιλικό διάταγμα (που στοίχισε στη Νορβηγία 109.000 κορώνες) κατέστησε υποχρεωτικό για την Επιτροπή Τέχνης των Ηνωμένων Εθνών να εγκρίνει τον πίνακα.

Νορβηγική κουλτούρα  υπερβορείων λαών ανατολίτικης τεχνοτροπίας

ΕΜ

Σχόλια